Partner serwisu
Drogi i autostrady

Już widać postęp robót na śląskich odcinkach autostrady A1

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-05-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Już widać postęp robót na śląskich odcinkach autostrady A1
fot. GDDKiA
Roboty na 57-kilometrowym fragmencie autostrady A1 pomiędzy Pyrzowicami pod Katowicami (lotnisko) a Częstochową (węzeł Rząsawa) nabierają tempa. To przedsięwzięcie inwestycyjne podzielono na odrębnie wykonywane odcinki oznaczone jako: F, G, H oraz I. Wartość wszystkich zakontraktowanych prac sięga ponad 2,1 mld zł brutto. Już za dwa lata ta trasa będzie przejezdna.

Autostrada A1 jest ważnym szlakiem komunikacyjnym w układzie międzynarodowych połączeń północ – południe. Wiedzie w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. Budowa tego ciągu ma swoją już dość długą historię pisaną szeregiem perturbacji, w tym też kłopotami związanymi z przygotowaniami do EURO 2012. Komplikacji również nie zabrakło w przypadku obecnie budowanego jej śląskiego fragmentu. Część z kompletu planowanych tu kontraktów GDDKiA zawarła z prawie rocznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych zamierzeń drogowej agencji. To wynikło z prowadzonej weryfikacji oferentów pod kątem wykluczenia ewentualnej zmowy przetargowej.

Następny fragment A1 w lipcu 2019 r.

Autostradą A1 można już przejechać od Trójmiasta do Łodzi oraz z Pyrzowic do granicy z Republiką Czeską. Natomiast śląskim fragmentem z Częstochowy do Pyrzowic – zgodnie z założonym harmonogramem – kierowcy pojadą już w lipcu 2019 r.

Do budowy z całej planowanej autostrady A1 pozostanie brakujący fragment pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową, tj. na przebiegu w województwie łódzkim (odcinki A, B, C, D) oraz na pozostałym fragmencie w województwie śląskim (odcinek E od granicy województw do Częstochowy).

Autostrada Częstochowa – Pyrzowice powstaje jako nowa droga, a więc jej przebieg został wyznaczony po nowym śladzie, na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 1. Odcinki F i G są realizowane w formule projektuj – buduj, w której wykonawcy podjęli się zoptymalizowania wcześniej przygotowanych projektów budowlanych. Natomiast pozostałe dwa odcinki – H i I – to kontrakty wyłącznie na budowę.

Na odcinkach od A do F autostrada będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dla nich przewidziano rezerwę pod przyszłą rozbudowę o trzeci pas. Odcinek E powstanie już z docelowymi trzema pasami ruchu w każdym kierunku.

Na wszystkich wykonywanych odcinkach zostanie wykonana nawierzchnia z betonu cementowego.

Odcinki od F do I

Blisko 20-kilometrowy odcinek F przebiega pomiędzy węzłami Rząsawa a Blachownia. W ramach tego kontraktu wykonywane są trzy węzły. Wartość kontraktu wyniosła 703 mln zł brutto.
Wykonawcą jest konsorcjum firm Salini Polska (lider), Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali. Przekazanie placu budowy miało miejsce w październiku 2015 r.

Finansowe zaangażowanie konsorcjum sięga obecnie poziomu 16 procent (z uwzględnieniem zaliczki przekazanej wykonawcy), a w przypadku dokumentacji projektu – 96 proc. Z kolei poziom dotąd wykonanych robót sięga 4 proc. Obecnie wykonywane są prace ziemne, trwa budowa dróg technologicznych oraz obiektów inżynierskich.

Kontrakt na blisko 5-kilometrowy odcinek G od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem) został podpisany z końcem sierpnia 2015 r., a niespełna miesiąc później wykonawcy został przekazany plac budowy. Za budowę tego fragmentu szybkiej drogi odpowiada konsorcjum Berger Bau Polska (lider) i Berger Bau GmbH. Wartość projektu według umowy sięga ponad 219 mln zł brutto.

Tu również obecnie wykonywane są prace ziemne, przebudowywana jest infrastruktura kolidująca, a także trwają prace związane z budową obiektów inżynierskich, w tym estakady. Zaawansowanie finansowe wykonawcy sięga blisko 23 procent (z uwzględnieniem zaliczki dla wykonawcy).

Odcinek H mierzy 16,7 km. Przebiega od węzła Zawodzie (bez węzła) do węzła Woźniki (z węzłem). Wykonawcą jest konsorcjum z liderem Strabag Infrastruktura Południe. Wartość umowna kontraktu wynosi ok. 574,5 mln zł brutto.

W marcu 2016 r. nastąpiło przekazanie placu budowy. Tu aktualnie wykonywane są prace ziemne oraz trwa budowa konstrukcji obiektów inżynierskich. Zaawansowanie finansowe wykonawcy na tym kontrakcie sięga już ponad 35 proc. (z uwzględnieniem zaliczki), a poziom wykonanych robót – ok. 15 proc.

Czwarty fragment A1, tj. odcinek I, to trasa od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (kontrakt bez zlecenia na wykonanie węzłów). Plac budowy został przekazany we wrześniu 2015 r. konsorcjum, którego liderem jest Strabag Infrastruktura Południe. Wartość umowy to 609,5 mln zł brutto.

Prace na tym mierzącym nieco ponad 15 km odcinku są najbardziej zaawansowane. Pod względem zaangażowania finansowego został osiągnięty poziom blisko 50 proc. W zakresie rzeczowym, a więc pod względem stopnia zrealizowanych prac, wykonawca uzyskał ponad 40 proc. zaawansowania.

W tej chwili na tym kontrakcie wykonywane są m.in. roboty ziemne w ciągu drogi, trwa budowa obiektów inżynierskich i elementów odwodnienia oraz przebudowa sieci infrastruktury kolidującej.

Czy kierowcy odczują utrudnienia z powodu budowy?

Projekty organizacji ruchu powstają na bieżąco i są dostosowywane do sytuacji na budowach odcinków A1. Utrudnień kierowcy mogą się spodziewać tam, gdzie powstająca autostrada krzyżuje się z istniejącą siecią lokalnych dróg.

Na pewno kierowcy korzystając już z gotowych śląskich odcinków odczują brak około 17-kilometrowego fragmentu A1, tj. planowanego do budowy odcinka literowo oznaczonego jako E (od granicy województwa łódzkiego do węzła Rząsawa). Trwa procedowanie w zakresie zapewnienia finasowania na jego realizację.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5